Інтелектуальний та творчий розвиток учнів у процесі використання проектних технологій










«Інтелектуальний та творчий розвиток учнів у процесі використання проектних технологій»

                                 (текст до презентації)









«Кожен пізнає лише те, що сам пробує зробити»
І. Песталоцці (Слайд 2)
Метод проектів – це система навчання, гнучка модель організації навчального процесу, яка зорієнтована на самореалізацію особистості учня, розвиток його інтелектуальних якостей і творчих здібностей. (Слайд 3)
 Метод проектів є однією з інноваційних технологій, що відповідає вимогам сучасної української школи. Проектна діяльність - навчальний процес, у якому обов’язково беруть участь розум, серце і руки. Тобто осмислення самостійно набутої інформації здійснюється через призму особистого відношення до неї і оцінку результатів в кінцевому продукті.
«Щось пізнаючи, я знаю для чого це мені потрібно, де і як я можу ці знання застосувати» - сучасне розуміння методу проектів.
Мета методу проектів:
- Активізація пізнавальної діяльності учнів, підвищення особистої впевненості у кожного учасника проекту.
- Формування ключових компетентностей.
- Розвиток комунікативності та уміння співпрацювати.
- Розвиток інтелектуальних здібностей та дослідницьких умінь (спостережливість, умінь узагальнювати та розвивати аналітичне мислення).(Слайд 4)
Великою перевагою є вміння, які набувають учні:
- Планувати свою роботу попередньо прораховуючи можливі результати.
- Використовувати різні джерела інформації.
- Самостійно збирати і накопичувати матеріал.
- Аналізувати. Співставляти факти, аргументувати свою думку, приймати рішення.
- Установлювати соціальні контакти (розподіл обов’язків).
- Створювати кінцевий продукт.
- Представляти створене перед аудиторією.
- Оцінювати себе та інших. (Слайд 5)
Вимоги до використання проектної технології:
- Наявність особистісно значущої проблеми, задачі, яка передбачає пошукову діяльність.
- Практичне значення передбачуваних результатів.
- Різні рівні самостійної діяльності учнів на уроці та в позаурочний час.
- Чітке планування проектної діяльності.
-  Комплексне використання методів дослідження, які передбачають різні джерела інформації.(Слайд 6)
Метод проектів передбачає формування ключових компетентностей:
- Навчання вчитись.
- Загальнокультурна.
- Громадянська і соціальна.
- Інформаційна.
- Підприємницька.
- Здоров’язбережувальна. (Слайд 7)
Проект - це у перекладі з латинської мови кинутий уперед задум, план.
Проект – це індивідуальна частіше групова, або колективна діяльність школярів, яка спрямована на створення певного кінцевого продукту. (Слайд 8)
Форми продукту проектної діяльності можуть бути різноманітними:
- стінгазета;
- виставка малюнків, поробок;
- сценарій свята;
- книжка-саморобка;
- книжка-розкладка;
- виготовлення листівок, іграшок,сувенірів;
- колективне пано;
- рольові ігри.
Проект повинен супроводжуватись теоретичним матеріалом,схемами,малюнками, оригінальною розповіддю.(Слайд 9)
Етапи роботи над проектом:
- Підготовка, вибір теми та мети, пошук та аналіз проблеми, методів дослідження.
- Планування, аналіз інформації, побудова алгоритму діяльності, покрокове планування роботи.
- Виконання роботи у групах.
- Узгодження, координація роботи груп.
- Презентація проекту, оформлення кінцевих результатів, захист проекту.
- Підбиття підсумків, аналіз результатів.
Учитель виступає як координатор, консультант давати поради підказки, щодо оформлення результатів. (Слайд 10)
Види проектів:
- за кількістю учасників;
- за тривалістю;
- за характером партнерської взаємодії.
Психологи радять у початковій школі залишити пріоритетними лише кооперативні.
      за характером провідної діяльності:
-         дослідницькі;
-         пошукові;
-         інформаційні;
-         творчі;
-         рольові;
-         практичні (прикладні);
-         екологічні.
Дослідницькі - в основі проекту знаходиться дослідження певних явищ та процесів.
Творчі проекти не мають детально опрацьованої структури.
Рольові ігрові проекти передбачають виконання ігрових ролей у моделях і ситуаціях.
Інформаційні спрямовані на збирання інформації про певний об’єкт, або явище.
Практичні проекти - це виготовлення поробок, малюнків.
У практиці роботи, ураховуючи специфіку навчання дітей початкової школи, проекти зустрічаються змішаного типу.(Слайд 11,Слайд 12)
Особливості проектної діяльності молодших школярів:
1.Робота у проекті розпочинається з чіткого формулювання мети проекту, завдань та планування дій..
2.Важливою є покрокова розробка проекту де вказано перелік конкретних дій з вказівкою термінів, відповідальних.
3.Обирається форма роботи.
4.Пошук інформації.
5.Результати роботи.
6.Закінчується  презентацією його кінцевого продукту.
Усі етапи роботи над проектом повинні контролюватися вчителем, оскільки і теоретичних і, практичних знань та вмінь у молодших школярів мало.
Дуже важливе питання оцінювання  виконаних проектів, яке має стимулюючий характер. Школярів, які досягли особливих результатів у виконанні роботи, я відзначаю дипломами, або пам’ятними подарунками. У початковій школі має бути заохоченим кожен учень, який взяв участь у проекті. Психологи радять не перетворювати презентацію у змагання  із присудженням місць. Краще виділити декілька номінацій.
Проекти у початковій школі - це зазвичай не зовсім індивідуальна діяльність, а сімейна, оскільки дитина є обмеженою у засобах та інструменту пошуку, збору інформації. Тому робота здійснюється під керівництвом вчителя і батьків. Але батьки повинні пам’ятати, що вони виконують роль помічника. Головне - це допомогти дитині, а не зробити замість неї.(Слайд 13)
В своїй практиці я використовую різні методи, але перевагу віддаю проектній діяльності.
- По-перше, вона передбачає тісний зв'язок навчання та виховання з життям, вміння спілкуватися, працювати в команді.
-По-друге, розвиває у дітей дослідницькі та творчі здібності, вміння планувати свою роботу та презентувати її.
-По-третє, навчає дітей вчитися з задоволенням.
У першому класі розпочинаємо роботу над ранніми проектами. Це зазвичай, колекціювання різноманітних ілюстрацій та слів до них, які можуть використовуватися на уроках, як словник. Як матеріал для розвитку мовлення і збагачення кругозору дітей.
Дуже подобається дітям робота над проектом «Мій домашній улюбленець» проект-спостереження. Діти описують зовнішній вигляд тварини (фото, або малюнок), його звички, як він показує свій настрій, свої бажання, меню тваринки, історичні дані про появу цього виду.
В цьому році працювали над проектом «Допоможи пташкам» -колективний екологічний проект. Ми знаходили інформацію про зимуючих  пташок, про їх особливості. Обговорили способи допомоги пернатим  взимку. З допомогою батьків діти виготовили годівнички для пташок, прийняли участь у конкурсі годівничок, розвісили їх у парку та   підгодовували пташок. Учні вчилися бережно ставитись до природи, співчувати слабшим, а головне очі сяяли від задоволення.(Слайд 14)
У першому класі працювали над міні-проектом «Веселка наших прав і обов’язків». Спочатку діти ознайомилися з Конвенцією ООН про права дитини. Назвали основні права та обов’язки дитини. Учні відобразили їх в ілюстраціях. Прийняли участь у конкурсі малюнків «Права дитини очима першокласників».(Слайд 15)
Дуже сподобалась моїм учням робота над проектом «Дізнайся про Великодню писанку». Це інформаційно-пошуковий, прикладний проект. Діти працювали у групах «Пошуковці», «Мистецтвознавці». Багато цікавого діти дізналися про традиції святкування свята Великодня. Чим відрізняється писанка від крашанки, значення символіки кольорів та орнаменту розпису.
 Ознайомилися з великодніми іграми та забавами дітей. Разом з батьками виготовили писанки з різних матеріалів та прийняли участь у конкурсі писанок.(Слайд 16)
Інформаційно-пошуковий, прикладний проект «Рослини - символи України». Учні  групи «Пошуковців» готували інформацію про улюблені рослини українців, що стали символами України. «Дослідники» з’ясували значення кожної  із 12 квіточок у віночку-оберезі дівчини, а також значення кольору стрічок. «Мистецтвознавці» читали вірші про рослини-символи та демонстрували зображення картин відомої української художниці Оксани Білокур. На уроці труда самостійно виготовили віночки із кольорового паперу та картону. Понесли віночки у свої родини і розповіли рідним про значення рослин символів.(Слайд 17)
У четвертому класі ми працювали над проектом «Життя і творчість  Тараса  Григоровича Шевченка». Це - інформаційно-дослідницький проект. Учнями було проведено велику роботу з вивчення життєвого шляху поета, починаючи з дитинства Тарасика і до самого кінця життєвого шляху.
Клас було поділено на групи «Пошуковці», «Біографи», «Літератори», «Мистецтвознавці».
Учні дізналися про складний життєвий шлях поета, про його захоплення малюванням. Ученицею самостійно було створено презентацію «Картини художника Шевченка». Також діти дізналися про життя і творчість Т. Г. Шевченка у засланні, про його любов до України та тугу за Батьківщиною.
Учні читали багато віршів поета різного періоду його творчості, слухали пісні на його слова, інсценували епізоди з творів, малювали малюнки до його поезії. Презентацію проекту провели у вигляді відкритого уроку.
У дні вшанування пам’яті поета всім класом відвідали пам’ятник Т.Г.Шевченка у нашому місті, поклали квіти, розповідали вірші поета. Я гадаю, що така робота залишила слід у душах учнів, гордість за великого сина українського народу.(Слайд 18)
Отже, робота над проектом – це динамічний рух до розвитку, до пізнання, удосконалення набутих умінь та навичок учнів, до інновацій у сучасній освіті. (Слайд 19)





Комментариев нет:

Отправить комментарий